DMO – Destination Management Organization
En icke vinstdrivande organisation som marknadsför en stad, en region eller ett land med syfte att öka antalet besökare. Ofta är kommunen helt eller delvis finansiär av organisationen. Inom ramen för de här organisationerna finns ofta turistbyrån, en funktion som varit i stor förändring med tanke på digitalisering och nya resmönster. Stora DMO’s som Göteborg & Co och Visit Sweden är riggade med egna analysavdelningar medan mindre organisationer köper in den typen av tjänster. Destinationsutvecklare och marknadsförare är vanliga befattningar i svenska DMO’s. En framgångsrik DMO är Wonderful Copenhagen. De beskriver sig själva som ”Destination Promotional Superstar” med rätt att marknadsföra och forma destinationen.
Bild från Wonderful Copenhagen, som är en DMO; Destination, Management Organization
CVB – Convention Bureau
En icke vinstdrivande organisation vars uppdrag är att värva kongresser till platsen. Detta görs genom att kostnadsfritt och neutralt stötta den som vill arrangera ett möte på platsen. En Convention Bureau kan vara en del av en Destination Marketing Organisation, men har sin separata finansiering och arbetsmetod. I Sverige har det från 2010 och framåt skett en massiv ökning av antalet Convention Bureaus i Sverige – idag finns hela 22 spridda över landet.
Bakgrunden är insikten om att en affärsresenär genererar långt mycket mer pengar för en plats än en privatresenär gör. Mötesindustrin är av stort intresse för många och Convention Bureaus samlar aktörer som verkar i besöksnäringen men också mötesintensiva organisationer som universitet, statliga verk och vårdsektor.
Den nationella organisationen Swedish Network of Convention Bureaus fungerar som en samlande kraft för landets Convention Bureaus. Många är också medlemmar i ICCA, International Congress & Convention Association, som samlar information om internationella roterande kongresser. En Convention Bureau arbetar inte med vanliga företagsmöten, mässor, evenemang och idrottstävlingar utan med roterande kongresser med minst femtio deltagare.
DMC – Destination Management Companies
En organisation som erbjuder tjänster mot ersättning. De är experter på destinationen och skräddarsyr vistelser för stora grupper i form av aktiviteter, restaurangbokningar, busstransporter, programpunkter och dylikt. En DMC liknar ett eventbolag men är experter på specifika destinationer och underlättar livet för mötesplanerare. En DMC aktiveras ofta efter att en Convention Bureau har stöttat en mötesarrangör att värva en kongress till platsen.
PCO – Professional Congress Organizer
En kommersiell aktör som tillhandahåller tjänster kring planering och genomförande av kongresser, konferenser, seminarier och liknande events. De kan hjälpa till att utforma programmet, välja lokal, marknadsföra evenemanget, ha kontakt med utställare och annat.
Och så alla varianter förstås
Utöver den de typer av organisationer vi listat ovan, finns olika varianter som på ett eller annat sätt sysslar med platsmarknadsföring. En del kommuner har näringslivsbolag som består av kommunens näringslivskontor, medan andra har samlat turistorganisationen och näringslivskontoret under samma tak. På vissa platser finns privata aktörer som tar ett stort ansvar för platsmarknadsföringen.
Det finns inte bara ett rätt sätt att organisera sig kring platsmarknadsföring. Varje plats behöver hitta sitt arbetssätt beroende på sina förutsättningar. Och de som utgår från sina målgruppers behov när de ritar organisationsschemat, har ett stort försprång gentemot andra platser.