Ville ta vara på VM

Skickade ut kommunmedarbetare bland besökarna

Åre raggar nya invånare i skidbacken

Åre kommun har gjort sig kända internationellt för ett imponerande arbete med flyktingmottagning, något de även fått pris för. Nu fortsätter de arbetet med att välkomna nya invånare. Den här gången gav de sig ut i skidbacken. De ville ta vara på VM, och har skapat ett nytt arbetssätt som troligen är enklare än du tror. För i det enkla bor ofta det geniala! Placebrander fick vara en liten del i arbetet genom att leda idéworkshop och stötta i framtagande av strategi.

Under februari 2019 riktades världens blickar mot Åre när alpina VM arrangerades med cirka 120 000 besökare. Inför VM funderade kollegorna på Åre kommuns Inflyttarservice hur de skulle ta vara på de stora folkströmmarna.

Ringer upp alla nya invånare

Bara något år tidigare hade de anställt Mathias Magnusson, vars uppdrag bland annat är att ringa och välkomna alla nya invånare i kommunen. Ja, han ringer till och med upp personer som han via exempelvis bostadsannonser på Blocket och Facebook förstår är sugna på Åre.

– Vi såg hur positivt överraskade de här personerna blev. Att en kommun tog sig tid att ringa för att hälsa välkommen. Vi såg kraften i det enskilda personliga samtalet och ville använda en liknande metod under VM, berättar Mattias Sjölundh som är enhetschef för Inflyttarservice.


Mattias Sjölundh, enhetschef Inflyttarservice Åre kommun. Mattias har tillsammans med sina kollegor hittat ett arbetssätt som bygger på enskilda personliga samtal.

Mål: prata med minst 1400 personer

Sagt och gjort. Inflyttargänget på kommunen bestämde sig för att ge sig ut i skidbackar och tävlingsområde under VM för att prata om hur det är att bo i Åre. De arbetade fram en enkel plan och satte upp målsättningen att genomföra 1400 samtal under VM och att det i slutändan ska generera minst 30 personer som flyttar till Åre framåt. De tog fram jackor och mössor så att de skulle synas bra. De riggade ett tält på tävlingsområdet. De samlade ett 15-tal personer från kommunen vid ett par tillfällen för att gemensamt drillas i vilka budskap de borde föra fram och hur den här typen av samtal kan gå till (här var Placebrander inblandade som stöd). När VM startade spred kommunmedarbetarna ut sig och började snacka med folk.

Hur gick det då? Mattias Sjölundh konstaterar att de med gemensamma krafter har pratat med 1500 personer under VM och att 150 av dem är intresserade av en flytt till Åre. Han berättar att folk tyckte att det var kul att Åre kommun var på hugget.

– Min kollega Mathias Magnusson har redan haft uppföljande samtal med personer som vi fångade upp i skidbacken. Jag hoppas att vi inom ett par år kan se att den här insatsen har gett minst 30 nyinflyttade kommunbor. Det skulle ge ökade skatteintäkter och troligen även fler jobb eftersom vi i hög grad attraherar entreprenörer, säger Mattias Sjölundh.

Gav mersmak

Mattias berättar vidare att det här var en pilotinsats som gav mersmak och att de tycker att de har hittat en modell för ett framtida arbetssätt.

– Nu har vi både metoden och materialet som krävs för att göra liknande insatser under andra evenemang. Vi kommer att skicka ut några medarbetare redan under Årefjällsloppet som arrangeras inom kort. Med tiden vill vi såklart vässa arbetssättet, men nu är vi igång, konstaterar Mattias Sjölundh.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left