Sounds of the City

Tänk om du skulle kunna lyssna på ditt resmål innan du bokar? Skulle du kanske välja en annan stad för din weekend än du tänkt från början? Eller, ännu bättre – tänk om du när du var ute på en promenad genom din stad plötsligt skulle få möjlighet att lyssna på en annan stad och sedan hoppa på ett höghastighetståg och åka dit? Faktiskt inte helt omöjligt.

Att dofter, smaker och ljud kokas ihop tillsammans med våra visuella intryck och skapar känslor, förväntningar och minnen är ingen nyhet, däremot finns det alltid möjlighet att tänka nytt när det gäller att kombinera sinnena när det kommer till marknadsföring. En av många inspirerande kampanjer på temat platsmarknadsföring under förra året var Sounds of the City med interaktiva reklamskyltar från Thalys, en internationell kedja som förbinder flera europeiska storstäder via höghastighetståg. I maj 2015 lanserades en kampanj där man kunde koppla in sina egna hörlurar i en stadskarta för att lyssna in atmosfären på förhand.

Thalys bestämde sig helt enkelt för att låta sina destinationer tala för sig själva och tillsammans med franska byrån Rosaparks skapades tre interaktiva storbildstavlor där förbipasserande fotgängare kunde koppla in sina hörlurar till en stadskarta för att lyssna på städernas ljud. Duvor i Paris, pommes frites i Bryssel och ringklockor i Amsterdam fanns representerade tillsammans med över tusen andra ljud per stadskarta.

Thalys kampanj är en av många inspirerande, roliga och kreativa kampanjer som skapats under 2015. Vi har tidigare skrivit om hur världens väder gick att uppleva redan på Arlanda, och om hur unga göteborgare fick vara med och sprida bilden av sin stad till kampanjen This is Gothenburg.

Leave a Reply