Placebrander of the Year: finalister 2024

Vår jury har valt ut bidragen som går vidare till finalen på Placebranders Day i Jönköping

Finalister Placebrander of the Year 2024

Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bästa platsmarknadsförare. I år lanserades även en ny kategori till tävlingen – Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter. Vår jury har nu utsett tre finalister i respektive kategori och jobbar med att kora två vinnare.

Finalister Placebrander of the Year 2024

Här kommer en kort presentation av finalisterna i Placebrander of the Year.

Kommuner, regioner och destinationer

1. Go Sollefteå

Tävlande organisation: Sollefteå kommun

Inom några år väntar Sollefteå kommun flera större etableringar som kräver stor kompetensinflyttning. Genom ett framgångsrikt samarbete med en lokal influencer sprids nu ordet om Sollefteås charm långt utanför Sveriges gränser. Personer från hela världen som är nyfikna på ett liv i landsbygdskommunen välkomnas på upplevelseevent. Här ska vandringar, skidåkning, norrskensjakt – och platsen Sollefteå i fokus – locka till inflyttning. Resultatet: 24 procent av deltagarna har redan gjort eller planerar en flytt medan ytterligare 29 procent kan se en flytt framför sig. Resterande deltagare planerar att komma tillbaka till Sollefteå.

2. Ugly Lawns

Tävlande organisation: Region Gotland
Byrå: Differ Agency

På somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning. Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.

3. Förlåt Sverige

Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Kid

Förlåtkampanjen tar avstamp i ett stolt Skellefteå som med glimten i ögat ber resten av Sverige om ursäkt för allt som händer och erbjuds på platsen. Genom att sticka ut och utmana, samt flirta direkt med namngivna orter fick kampanjen stort genomslag och spridning. Målet var att attrahera talanger till Skellefteåregionen och norra Sverige, och räckvidden i sociala medier uppgick till hela 45 miljoner visningar.

Kvarter, stadsdelar, parker, byar och fastigheter

1. Werket – här händer du

Tävlande organisation: Castellum
Byrå: Yellon

Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny, bubblande mötesplats. Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt – fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur. Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket. Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.

2. Containerparken | Kruttornet Visby

Tävlande organisation: Containerparken och HUS1 på ön AB

Under Almedalsveckan 2023 öppnade Containerparken – en cirkulär mötesplats som gör det enklare för bofasta att bli en del av Almedalsveckans puls, partiledartal och debatter. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid. I arenans Återbrukscontainer fick saker som annars skulle slängas en andra chans och möjlighet att hitta nya ägare. Telias fruktkorgar togs om hand av ungdomsgården, Googles blommor fick ett nytt hem och kläder bytte ägare. Kruttornets öde parkeringsplats förvandlades till en oas med framtidstro för visionärer och hållbara entreprenörer.

3. Framtidens stadskärna

Tävlande organisation: Linköpings kommun och Linköping City Samverkan

Dagens stadskärnor är i förändring. I Linköping pågår ett brett samarbete mellan kommunen och 30 andra aktörer från näringsliv, föreningsliv och fastighetsägare – för att nå den gemensamma visionen om Framtidens stadskärna. Ett av målen med projektet är att våga testa och utvärdera nya idéer. Därför har bland annat LKPG Culture Pop-Up skapats, ett koncept där kulturaktörer kostnadsfritt får tillgång till vakanta lokaler i Linköping. Tomma lokaler fylls med liv och besökare dras till innerstaden. Utöver det sker gemensam planering av stadens utveckling, trygghetsprojekt tillsammans med universitet och satsningar som tillsammans har bidragit till att Linköping, som första svenska stad, fått priset iCapital Awards.

Jury Placebrander of the Year 2024

Charlotta Mellander

Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utifrån omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan start 2013.

Lena Allerstam

Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.

Per Schlingmann

Författare till böckerna Momentum och Urban Express, som på olika sätt resonerar kring trender inom platsutveckling. Snackar kvartersstaden och att borgmästarna blir vår tids premiärministrar. Utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer och lång erfarenhet av politik och näringsliv. Driver idag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB.

Oana Mihaescu

Forskningschef på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Sága Öderyd

Sága Öderyd är ordförande i den nystartade, Gällivarebaserade föreningen Nätverket E-sport som ska etablera en hållbar plattform och trygg arena för e-sportare i Norrbotten. Hon har läst Boliden-profil på Lapplands Gymnasium och brinner för platsutveckling – främst för att hon tycker om utmaningen i att se nya möjligheter i olika platser oavsett storlek.

Thomas Sandell

Thomas  Sandell är arkitekt och formgivare, född i Jakobstad i Finland, uppvuxen i Skellefteå och bosatt i Stockholm. Thomas arbetar på Sandellsandberg som är en del av AFRY. I Sommar i P1 berättade bland annat om tron på en renässans för den svenska småstaden, vars värden de stora städerna försöker skapa i stadsplanering och byggande. Sandell har inrett Stockholmsbörsen och Moderna muséet.

Ola Serneke Placebrander of the YearOla Serneke

Ola Serneke är grundare av byggkoncernen Serneke och VD för Serneke Invest. Han är initiativtagare och delägare till Nordens högsta hus Karlatornet som just nu håller på att slutföras på Lindholmen i Göteborg. Ola har också bidragit till platsutveckling i staden genom att uppföra och förvalta Nordens största multisportarena på Kviberg.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.

Tidigare Placebrander of the Year är:

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka och utveckla en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.

Kriterier tävlingsbidrag

Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att attrahera människor eller kapital till en plats (så som invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar)
En plats kan vara ett land, en region, en kommun, en stad, en ö, en stadsdel, en destination eller liknande
Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2019-2021
Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Prisutdelning

Priset delas ut i samband med Placebranders Day som äger rum i Jönköping den 5-6 september 2024. Boka din biljett här.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in