Finalister Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bästa platsmarknadsförare. I år lanserades även en ny kategori till tävlingen – Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter. Vår jury har nu utsett tre finalister i respektive kategori och jobbar med att kora två vinnare.
Finalister Placebrander of the Year 2024
Här kommer en kort presentation av finalisterna i Placebrander of the Year.
Kommuner, regioner och destinationer
1. Go Sollefteå
Tävlande organisation: Sollefteå kommun
Inom några år väntar Sollefteå kommun flera större etableringar som kräver stor kompetensinflyttning. Genom ett framgångsrikt samarbete med en lokal influencer sprids nu ordet om Sollefteås charm långt utanför Sveriges gränser. Personer från hela världen som är nyfikna på ett liv i landsbygdskommunen välkomnas på upplevelseevent. Här ska vandringar, skidåkning, norrskensjakt – och platsen Sollefteå i fokus – locka till inflyttning. Resultatet: 24 procent av deltagarna har redan gjort eller planerar en flytt medan ytterligare 29 procent kan se en flytt framför sig. Resterande deltagare planerar att komma tillbaka till Sollefteå.
2. Ugly Lawns
Tävlande organisation: Region Gotland
Byrå: Differ Agency
På somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning. Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.
3. Förlåt Sverige
Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Kid
Förlåtkampanjen tar avstamp i ett stolt Skellefteå som med glimten i ögat ber resten av Sverige om ursäkt för allt som händer och erbjuds på platsen. Genom att sticka ut och utmana, samt flirta direkt med namngivna orter fick kampanjen stort genomslag och spridning. Målet var att attrahera talanger till Skellefteåregionen och norra Sverige, och räckvidden i sociala medier uppgick till hela 45 miljoner visningar.
Kvarter, stadsdelar, parker, byar och fastigheter
1. Werket – här händer du
Tävlande organisation: Castellum
Byrå: Yellon
Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny, bubblande mötesplats. Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt – fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur. Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket. Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.
2. Containerparken | Kruttornet Visby
Tävlande organisation: Containerparken och HUS1 på ön AB
3. Framtidens stadskärna
Tävlande organisation: Linköpings kommun och Linköping City Samverkan
Dagens stadskärnor är i förändring. I Linköping pågår ett brett samarbete mellan kommunen och 30 andra aktörer från näringsliv, föreningsliv och fastighetsägare – för att nå den gemensamma visionen om Framtidens stadskärna. Ett av målen med projektet är att våga testa och utvärdera nya idéer. Därför har bland annat LKPG Culture Pop-Up skapats, ett koncept där kulturaktörer kostnadsfritt får tillgång till vakanta lokaler i Linköping. Tomma lokaler fylls med liv och besökare dras till innerstaden. Utöver det sker gemensam planering av stadens utveckling, trygghetsprojekt tillsammans med universitet och satsningar som tillsammans har bidragit till att Linköping, som första svenska stad, fått priset iCapital Awards.
Jury Placebrander of the Year 2024
Charlotta Mellander
Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utifrån omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan start 2013.
Lena Allerstam
Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.
Per Schlingmann
Författare till böckerna Momentum och Urban Express, som på olika sätt resonerar kring trender inom platsutveckling. Snackar kvartersstaden och att borgmästarna blir vår tids premiärministrar. Utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer och lång erfarenhet av politik och näringsliv. Driver idag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB.
Oana Mihaescu
Forskningschef på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.
Sága Öderyd
Sága Öderyd är ordförande i den nystartade, Gällivarebaserade föreningen Nätverket E-sport som ska etablera en hållbar plattform och trygg arena för e-sportare i Norrbotten. Hon har läst Boliden-profil på Lapplands Gymnasium och brinner för platsutveckling – främst för att hon tycker om utmaningen i att se nya möjligheter i olika platser oavsett storlek.
Thomas Sandell
Thomas Sandell är arkitekt och formgivare, född i Jakobstad i Finland, uppvuxen i Skellefteå och bosatt i Stockholm. Thomas arbetar på Sandellsandberg som är en del av AFRY. I Sommar i P1 berättade bland annat om tron på en renässans för den svenska småstaden, vars värden de stora städerna försöker skapa i stadsplanering och byggande. Sandell har inrett Stockholmsbörsen och Moderna muséet.
Ola Serneke
Ola Serneke är grundare av byggkoncernen Serneke och VD för Serneke Invest. Han är initiativtagare och delägare till Nordens högsta hus Karlatornet som just nu håller på att slutföras på Lindholmen i Göteborg. Ola har också bidragit till platsutveckling i staden genom att uppföra och förvalta Nordens största multisportarena på Kviberg.
Om priset
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.
Tidigare Placebrander of the Year är:
- 2013 – Nyköping
- 2014 – Umeå
- 2015 – Luleå
- 2016 – Surfbukten
- 2017 – Hallifornia
- 2018 – FriluftsByn
- 2019 – Eskilstuna
- 2022 – Hej Hemby
Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka och utveckla en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.
Kriterier tävlingsbidrag
– Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att attrahera människor eller kapital till en plats (så som invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar)
– En plats kan vara ett land, en region, en kommun, en stad, en ö, en stadsdel, en destination eller liknande
– Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2019-2021
– Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.
Prisutdelning
Priset delas ut i samband med Placebranders Day som äger rum i Jönköping den 5-6 september 2024. Boka din biljett här.