5 framgångsfaktorer för att attrahera invånare, besökare och investeringar till sin plats

Sedan starten av Placebrander har vi varit land och rike runt för att både prata om och jobba med platsmarknadsföring. Den vanligaste frågan vi får är vad receptet för att lyckas med sin platsmarknadsföring är. Här summerar vi 5 framgångsfaktorer för att attrahera människor till sin plats.

1. Förstår att platsutveckling är den bästa platsmarknadsföringen

På bilden: En av de mest fotograferade skulpturerna i Borås, en symbol för ”det nya Borås” som består av ett internationellt textilkluster, en street-art-festival och ett Borås i förändring. Borås är ett gott exempel på hur en plats jobbar med platsutveckling för att åstadkomma platsmarknadsföring. Läs om No Limit Street Art Borås här! Eller lyssna på P1-dokumentären ”När det slutade regna i Borås”.

Kampanjer och renodlad marknadsföring i all ära, men det som utmärker framgångsrika platser är att de börjar med att jobba med sin utveckling. De är bra på att identifiera platsens unikitet och målgrupp, samt att alliera sig med aktörer på hemmaplan för att utveckla bra ”produkter”. En produkt kan i det här fallet vara allt från evenemang och besöksmål till satsningar på entreprenörer, boende eller koncept. Därefter är de skickliga på att paketera utvecklingsinsatsen och omvandla den till god platsmarknadsföring.

2. Har ett gott ledarskap

Anna Degerman Luleå

På bilden: Anna Degerman som varit en av de framträdande ledarna av Luleås framgångsrika platsmarknadsföringsarbete, något som de vann Placebrander of the Year 2015 för. Läs mer om deras arbete här!

En god ledare för platsmarknadsföringen är en person som har engagemang, kreativitet och förmåga att entusiasmera sin omgivning. Det räcker dock inte. För att kunna bli en bra platsledare behövs också ett verkligt mandat att genomföra förändring. Mandatet som krävs kommer ofta från politiker i kommunen eller regionen. För att åstadkomma ett mandat krävs ett lärande arbete tillsammans med sina politiker. Ta aldrig för givet att era politiker har samma detaljkunskaper som du, utan gör en läroresa tillsammans. En god ledare för platsmarknadsföringen är förmodligen utrustad med lite mer uthållighet än genomsnittet, vill vara en del av samhällsutvecklingen och får inte panik av att många strukturer liksom sitter fasthakade i varandra och inte går att kontrollera fullt ut.

3. Ser invånarna som värdefulla ambassadörer

The Swedish Number

På bilden: Svenska Turistföreningen (STF) var modiga nog att låta invånarna beskriva Sverige, genom att sammankoppla dem med personer runt om i världen nyfikna på landet. The Swedish Number var också ett sätt att uppmärksamma att Sverige var första landet som antog tryckfrihetsförordningen som stoppade censur och införde offentlighetsprincipen. Läs mer här!

Även om slutmålet är att attrahera turister eller nya invånare, så är den bästa vägen dit dina invånare. Kraften i de många invånarnas förmåga att nå ut, både mun-till-mun och digitalt, är enorm. Framgångsrika platser lyckas bygga en stolthet bland invånarna, en stolthet som skapar nyfikenhet bland platsens målgrupper.

4. Allierar sig med eldsjälarna

Per Bengtsson PM & Vänner

På bilden: Per Bengtsson som tillsammans med Monica Carlsson grundat PM & Vänner i Växjö – en mångfaldigt prisbelönad ”destination i destinationen”. Med fingertoppskänsla attraherar de mängder av besökare från hela världen till Växjö och sprider bilden av Småland på ett spännande sätt. En eldsjäl av rang med andra ord! Läs mer om PM & Vänner här!

Alla platser har dem – eldsjälarna som brinner för sin grej och driver utvecklingen på platsen. Det kan vara en entreprenör som startar en ny spektakulär restaurang, en kreativ hub, en kulturinsats eller ett spännande företag. Det kan också vara en digital eldsjäl som skapar fantastiska filmer eller foton från platsen. Oavsett vilket, de platser som är framgångsrika är de som har organisationer som tar vara på kraften i eldsjälarna, stöttar och skapar möjligheter för dem.

5. Vågar testa sig fram

Chefs in Residence Traena

På bilden: Chefs in Residence Træna. Træna är en plats som verkligen vågar testa sig fram utifrån sin identifierade unikitet och målgrupp. Den lilla ön med knappt 500 invånare har gått från ett okänt fiskesamhälle till en global hub för kreativa människor från hela världen. Läs mer om Træna här eller kolla in Placebranders TED Talk här där Træna omnämns.

Strategier i all ära – de behöver såklart i någon form arbetas fram inledningsvis, men de platser där vi får den där härliga bubblande känslan av att ”shit, här händer det grejer”, är de platser som ganska snart därefter vågar testa sig fram. Platser som har identifierat sin uniktitet och vågar göra sin grej. Som är snabba på att snappa upp skeenden i omvärlden och sin målgrupps beteendemönster. Platser som är tillåtande, där det är okej för ledare, eldsjälar och entreprenörer att misslyckas och där det finns en anda av att hjälpas åt – för platsens bästa.

Leave a Reply