Hallifornia i Varberg, vinnare 2017. Foto: Anna Hållams

Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och platsutveckling. 2017 utsågs Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg till finalister. Hallifornia i Varberg stod slutligen som segrare. Priset delades i år ut på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Se alla finalisterna i filmen nedan

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia för sina insatser att påverka Varbergs attraktionskraft på ett positivt sätt.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2016 eller 2017. Bidragen har bedömts främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Vinnare 2017

Hallifornia – den nya kustkulturen

Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Länkhallifornia.se

Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.

2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.

Panel

Vi har rekryterat en panel som representerar en platsmarknadsförares målgrupper: resenär, talang, ansvarstagande invånare och entreprenör. Panelen gör förjobbet att välja finalister och sedan är det upp till allmänheten att rösta fram högsta vinnare.

charlotte_sundakerCharlotte Sundåker har varit VD på Hyper Island – ett utbildningsbolag som grundades år 1996 i Karlskrona och är specialiserat inom det digitala området. Idag driver Charlotte eget bolag och har flera styrelseuppdrag, däribland i Svenska filminstitutet.

 

 

christoffer_collinChristoffer Collin, aka @wisslaren, är Karlskogakillen som blivit en av Sveriges största Instagrammare. Med sina 1,3 miljoner följare på Instagram blir han inbjuden till destinationer över hela världen för att fånga destinationens själ och förmedla till sin globala följarskara.

 

 

emma_arnessonEmma Arnesson är grundare av Hej Främling i Östersund, en verksamhet som sysselsätter nyanlända flyktingar i naturnära aktiviteter tillsammans med lokalsamhället i Östersund. Emma och Hej Främling har bland annat uppmärksammats i en SVT-dokumentär samt på Hjältegalan.

 

 

martin_sahlinMartin Sahlin är Creative Director för norrländska spelstudion Coldwood som skapat det uppmärksammade spelet Unravel. Spelet handlar om något så oväntat som ett garnnystan som i magiska gåshudsmiljöer ska övervinna olika hinder. Spelet är starkt inspirerat av den norrländska naturen.

.

 

Tidigare vinnare

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

Bakgrund

Det finns ett antal personer som har varit nyckelpersoner i skapandet av Placebrander of the Year. Det är de som under de tre första åren fungerat som expertjury och korat finalister och vinnare. Olle Wästberg, Julian Stubbs, Charlotta Mellander, Maria Ziv samt även Lisa Lindström har varit en del av juryn i etablering av priset. Att ha en expertpanel av den tyngden har varit oerhört värdefullt och banar väg när Placebrander of the Year nu tar ett nytt grepp och låter målgruppen själva kora vinnaren.

  • Olle Wästberg är tidigare generaldirektör för Svenska institutet och var under flera år generalkonsul i New York. Han har också utfört ett antal tunga uppdrag för regeringen.
  • Julian Stubbs är mannen bakom både Stockholms och Oslos varumärkesarbeten. Han har skrivit flera böcker och har hela världen som arbetsfält.
  • Charlotta Mellander är professor och en del av Richard Floridas forskningsteam i Canada. Florida och Mellander är några av de som svenska kommuner och regioner allra mest refererar till vad gäller forskning kring platsers utveckling.
  • Maria Ziv var under åtta år marknadschef på VisitSweden och var bland annat med och drev uppmärksammade Curators of Sweden. Numera är hon marknadschef inom Oriflame.
  • Lisa Lindström är VD på Doberman som flera gånger utsetts till Sveriges bästa byrå. Lisa har flera tunga styrelseuppdrag och är ett de främsta namnen i reklambyråvärlden.