Sveriges främsta platsmarknadsförare ska koras. Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och platsutveckling. Sista tävlingsdag var den 16 juni. Under augusti offentliggörs 4 finalister. Priset delas i år ut på konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12-13 september 2017.

Kriterier

Du kan tävla med en kampanj, en sajt, en film, ett evenemang, ett projekt eller andra typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2016 eller 2017. Bidragen bedöms främst utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Insatsen kan handla om att attrahera invånare, företag, talanger, entreprenörer eller besökare till en plats. En plats kan vara ett land, en region, en kommun, en stad, en stadsdel, en ö, ett besöksmål eller liknande. Läs mer om tidigare finalister längst ner på den här sidan.

Panel

Vi har rekryterat en panel som representerar en platsmarknadsförares målgrupper: resenär, talang, ansvarstagande invånare och entreprenör. Panelen gör förjobbet att välja finalister och sedan är det upp till allmänheten att rösta fram högsta vinnare.

charlotte_sundakerCharlotte Sundåker har varit VD på Hyper Island – ett utbildningsbolag som grundades år 1996 i Karlskrona och är specialiserat inom det digitala området. Idag driver Charlotte eget bolag och har flera styrelseuppdrag, däribland i Svenska filminstitutet.

 

 

christoffer_collinChristoffer Collin, aka @wisslaren, är Karlskogakillen som blivit en av Sveriges största Instagrammare. Med sina 1,3 miljoner följare på Instagram blir han inbjuden till destinationer över hela världen för att fånga destinationens själ och förmedla till sin globala följarskara.

 

 

emma_arnessonEmma Arnesson är grundare av Hej Främling i Östersund, en verksamhet som sysselsätter nyanlända flyktingar i naturnära aktiviteter tillsammans med lokalsamhället i Östersund. Emma och Hej Främling har bland annat uppmärksammats i en SVT-dokumentär samt på Hjältegalan.

 

 

martin_sahlinMartin Sahlin är Creative Director för norrländska spelstudion Coldwood som skapat det uppmärksammade spelet Unravel. Spelet handlar om något så oväntat som ett garnnystan som i magiska gåshudsmiljöer ska övervinna olika hinder. Spelet är starkt inspirerat av den norrländska naturen.

.

Prisutdelning

Priset delas ut på konferensen 250 möjligheter som arrangeras i Jönköping den 12-13 september 2017 med talare som Po Tidholm, Charlotta Mellander, Per Schlingmann, Moa Björnson, Bert Karlsson och Placebranders egen Anna Österlund. Om du anmäler dig med rabattkoden placebrander17 får du en biljett för 2250 SEK ex moms (ordinarie pris 2495 SEK ex moms). Biljetten ger dig inträde till hela konferensen (2 dagar) inklusive kvällsaktiviteten då priset delas ut. Vi hoppas på att få se många placebranders från hela landet på plats i Jönköping i september. Läs mer och köp biljett här

Tävla här!

Sista tävlingsdag var den 16 juni 2017. Nu genomför vår panel/jury sitt arbete. I augusti offentliggörs finalisterna.

Tidigare vinnare

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

Bakgrund

Det finns ett antal personer som har varit nyckelpersoner i skapandet av Placebrander of the Year. Det är de som under de tre första åren fungerat som expertjury och korat finalister och vinnare. Olle Wästberg, Julian Stubbs, Charlotta Mellander, Maria Ziv samt även Lisa Lindström har varit en del av juryn i etablering av priset. Att ha en expertpanel av den tyngden har varit oerhört värdefullt och banar väg när Placebrander of the Year nu tar ett nytt grepp och låter målgruppen själva kora vinnaren.

  • Olle Wästberg är tidigare generaldirektör för Svenska institutet och var under flera år generalkonsul i New York. Han har också utfört ett antal tunga uppdrag för regeringen.
  • Julian Stubbs är mannen bakom både Stockholms och Oslos varumärkesarbeten. Han har skrivit flera böcker och har hela världen som arbetsfält.
  • Charlotta Mellander är professor och en del av Richard Floridas forskningsteam i Canada. Florida och Mellander är några av de som svenska kommuner och regioner allra mest refererar till vad gäller forskning kring platsers utveckling.
  • Maria Ziv var under åtta år marknadschef på VisitSweden och var bland annat med och drev uppmärksammade Curators of Sweden. Numera är hon marknadschef inom Oriflame.
  • Lisa Lindström är VD på Doberman som flera gånger utsetts till Sveriges bästa byrå. Lisa har flera tunga styrelseuppdrag och är ett de främsta namnen i reklambyråvärlden.