Imponerande insatser inom platsutveckling
Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Du kan tävla med insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet, öka stolthet samt genererat invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. I år har vi en ny kategori för kvarter och stadsdelar. Det är ett nationellt pris som delas ut sedan 2013. Bland de tidigare vinnarna finns såväl det privata näringslivet som offentliga och ideella aktörer representerat.
Tävlingen avgörs i två kategorier;
- Kommun/region/destination, kan även vara byar och landsbygdsområden
- Kvarter/stadsdel/fastighet
Kriterier tävlingsbidrag
- Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att stärka en plats attraktivitet så att människor och organisationer vill vara en del av platsen
- Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
- Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2020-talet.
- Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.
Om priset
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden. 2018 vann FriluftsByn i Höga Kustenför sina insatser kring nischade festivaler. 2019 vann Eskilstuna för sitt arbete med hållbarhet och återvinning. 2022 vann Övertorneå och Pajala med Hej hemby.
Priset premierar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet och generera invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet – platsutveckling eller platsmarknadsföring, eller både och. Bidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.
Detta tittar juryn på
Jurymedlemmarna bedömer bidragen utifrån sina egna erfarenheter och kunskapsområden. Grundläggande för samtligas bedömningar är idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.
Tidigare finalister och vinnare
Vinnare 2024: Region Gotland och Castellum
I kategorin kommun/region/destination var Förlåt Sverige, Go Sollefteå och Ugly Lawns finalister. Region Gotland kammade hem priset med sin kampanj Uggla Lawns. Läs mer om vinnaren här!
I kategorin kvarter/stadsdel/fastighet stod Framtidens stadskärna, Werket och Containerparken Kruttornet som finalister. Här tog Werket en förstaplacering. Ett hedersomnämnande tilldelades Containerparken. Läs mer här!
Vinnare 2022: Övertorneå och Pajala
Upptäck Jämtland, Hej hemby, MAT2021, Nyfiken på grannen och Söderhamns 100 sommartips var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hej hemby stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i maj 2022 på Placebranders Day i Skellefteå.
Vinnare 2019: Eskilstuna
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Eskilstuna stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2019 på Placebranders Day i Värnamo.
Vinnare 2018: FriluftsByn Höga Kusten
Sverige, Skellefteå, Göta Kanal, Värnamo och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
FriluftsByn Höga Kusten stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2018 på Placebranders Day i Norrköping.
Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i september 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.
Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!
Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!
Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.
Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping