Grundare Placebrander. TEDx-talare, författare till första svenska handboken om platsmarknadsföring. Älskar platser! helena@placebrander.se @helenanordstrom
Göthenburgo är en ideell förening som vill föra stadens, landets och världens människor närmare varandra. De gör TV-program,...
Vid marknadsföringen av en plats är förmedlingen av vackra bilder ett utav de mest kraftfulla verktygen. Därför gör...
Med syftet att generera fler besökare i Luleå har Visit Luleå skapat kampanjen The Luleå Way. Slutmålgruppen är...
Nyfiken på Sverige? Ring Sverige! Sverige är det första landet med ett eget telefonnummer för att liksom nå...
Bästa destinationsmarknadsförare! Ska du sälja? Eller ska du skapa förutsättningar för andra att sälja? Och vad sker i destinationswebbsverige? Våra...
Tre filmer från Höga Kusten är nominerade till turismfilmfestivalen FilmAT i Polen. De är nominerade i kategorierna ”Promotion of...
Invid polcirkeln långt ute i havsgapet utanför Nordnorges kust ligger en fantastisk plats. Det är inte enkelt att...
Brinner du för besöksnäring, naturupplevelser, service och berg? Då kanske du är aspirant på att bli Sveriges högsta...
frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"> Turistrådet Vätsverige lanserar nu, tillsammans med Forsman & Bodenfors, en kampanj som syftar till att öka beläggningen...
Säg hej då till timmar av planerande, låt LuckyTrip inspirera dig inför nästa resa. Ladda ner appen, sätt din...
Den 27 januari lanserar Svenska institutet Sverigefilmen ”This is Sweden”. Den lanseras storslaget genom att visas i delar...
South by Southwest (SXSW) i Austin är ett världsunikt och trendsättande årligt återkommande evenemang för de kulturella och...
Syftet med SM-veckan är att få ett ökat intresse för svenska mästerskap och samla större och mindre idrotter i ett...
Foto: Melker Dahlstrand Luleå vann Placebrander of the Year 2015 – det stod klart under kvällen när Placebrander...
Nu kommer motsvarigheten till Airbnb för mat. Med tjänsten AirDine kan du nämligen boka middag hemma hos folk...
Sitter du och planerar nästa turistbroschyr? Hämta inspiration från rätt håll! Placebrander rekommenderar att kika på Monocles serie...
En ny butik slår upp sina portar i Malmö. ”Mycket snack och mycket verkstad” är den småländska parollen...
Svenska Institutet lanserar en ny verktygslåda för alla som vill använda platsvarumärket Sverige. På sajten Sharing Sweden kan...
24-25 april 2016 möts utländska researrangörer och svensk besöksnäring i Jönköping, Småland. Placebrander har fått det hedersfulla uppdraget att...
Som en motreaktion på urbaniseringen ser vi mängder av spännande paketeringar, inte minst inom besöksnäringen – Digital Detox,...
Foto: Lola Akinmade Åkerström I en ny rapport av Spaceport Sweden och Kairos Future, framtagen med stöd av...
Den digitala revolutionen påverkar många delar av samhället, så även turismens traditionella pressresor. Numera finns det många spännande...
Borås, Eskilstuna, Höga Kusten, Luleå och Örebro tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. De är nominerade till...
Vi lever i en global värld. Vi som konsumenter, invånare och resenärer blir allt mer internationella. Vi gör...
Har du någon gång slängt ut en statusuppdatering och bett dina vänner om tips på de bästa nattklubbarna...
frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"> Imponeras och inspireras av Malmös kampanj Little Big Malmö. Malmö är redan en internationell stad, med...
Inspireras av Versals vackra posters, en hyllning till Lappland och Norrbotten. Ett enkelt sätt att sprida stoltheten över...
Foto: Hans Petter Sørensen Moa jobbade med stadsutveckling i Malmö när tillfälligheterna förde henne till Norges tredje minsta...
Norrköping tar nästa steg i positioneringen som musikstad. Norrköpings kommun har skrivit ett avtal med tyska festivalarrangören FKP Scorpio. Avtalet...
Historien om Attrap’Rêves tar oss tillbaka till Februari 2010 där en hotellspecialist, hans multispråkiga syster och hans mamma...
Välkommen till Borensberg – den lilla sjöstaden vid Göta kanal. En plats som det senaste året fått glänsa...
Placebrander har tittat på hur många följare landets destinationer och platser har på Twitter. Vi har utgått från...
Här är de kommuner/destinationer som har flest följare på Instagram. Stockholm toppar listan följt av Jönköping, Göteborg och...
Tidningen Fokus rankar varje år bästa platserna att bo på. Sedan 2014 görs rankingen i samarbete med Charlotta...
Hur skulle en flagga för planeten Jorden se ut? Den frågan ställde Oskar Pernefeldt sig under sitt examensarbete på...
frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"> Det är humanistiska värden som står i fokus i nästa kapitel av Made by Sweden. Fortfarande...
Världens första mänskliga sökmotor lanseras nu av den magiska destinationen Island. Ask Gudmundur heter kampanjen som på ett...
Från och med augusti 2015 har Placebrander kontor i både Jönköping och Linköping. Då börjar nämligen Anna Österlund...
Placebranders grundare Helena Nordström är med och paneldebatterar på digitala evenemanget #modig som under april 2015 hålls för...
Att platsvarumärken byggs inifrån är något Göteborg & Co har tagit fasta på i sin senaste storslagna kampanj ”This...
Nu går Örebrokompaniet ut och frågar hur Örebro låter. De bjuder in till tävlingen Soundtrack Örebro där musikskapare fritt...
Eskilstuna startade ett omfattande varumärkesarbete under 2013. Arbetet har involverat mängder av invånare. Näringsliv, föreningsliv och kommunbor har...
I dagens urbaniserade Sverige där glesbygden avfolkas är det uppfriskande att följa Resele i Ångermanland utanför Sollefteå. Här...
Gnosjöandan – ett av Sveriges starkaste och tydligaste platsvarumärken. Företagsamhet, handlingskraft, enkelhet och sparsamhet. Visst var det ungefär...
Borås är i förändring. Förutom ett spännande textilkluster som attraherar talang, investeringar och besökare jobbar Borås hårt och...
Vi har blivit vana vid att använda kartappar som visar den snabbaste vägen till vårt mål, men är...
Hur internationellt anpassad är din destination? Vi vill ju alla att den globala resenären ska känna sig som...
Det är tvål, men inte vilken tvål som helst. Det är en tvål som hyllar platsen Skellefteå och...
Skellefteå är på hugget och vill bygga sitt platsvarumärke tillsammans med invånare, näringsliv och föreningsliv. För att göra...
Norrköping riggar för framtiden. Ostlänken skapar helt nya möjligheter och kopplar Norrköping tightare med Stockholm.I framtiden har Norrköpingsborna...